Pragul de rentabilitate (break even point): ce este și cum se calculează

2 august 2023

Pragul de rentabilitate (break even point): ce este și cum se calculează

Majoritatea proprietarilor de afaceri mici și mijlocii se întreabă frecvent când vor ajunge afacerile lor la rentabilitate.

Pragul sau punctul de rentabilitate al unei companii reprezintă demarcația dintre profit și pierdere. Astfel, atingerea acestuia reprezintă un semn al viabilității afacerii.

Află de la experții Vitas tot ce trebuie să știi despre pragul de rentabilitate și cât de important este pentru succesul afacerii tale:

Ce reprezintă pragul de rentabilitate?

Când afacerea ta atinge pragul de rentabilitate, vânzările totale sunt egale cu cheltuielile totale. Acest lucru înseamnă că ai generat suficiente venituri pentru a acoperi investițiile și alte costuri. Prin urmare, afacerea ta poate funcționa în continuare.

În termen mai simpli, când ajungi la pragul de rentabilitate, afacerea ta nu are nici profit, nici pierderi. Cunoașterea nivelului de rentabilitate al producției ajută o companie să cunoască numărul de produse necesare pe care trebuie să le vândă pentru a ajunge la pragul de rentabilitate.

Înțelegerea pragului de rentabilitate al afacerii tale te poate ajuta să iei decizii și anumite măsuri, cum ar fi stabilirea prețului pentru produsele și serviciile oferite, conturarea obiectivelor de vânzări și de profitabilitate și gestionarea costurilor. Creditorii și potențialii investitori examinează, de asemenea, pragul de rentabilitate al unei afaceri atunci când decid dacă să aprobe un împrumut sau să investească.

Cum se calculează pragul de rentabilitate?

Pentru a calcula pragul de rentabilitate ia în considerare trei puncte cheie: costurile fixe, costurile variabile și volumul vânzărilor:

  • Costuri fixe. Acestea reprezintă cheltuielile care nu se modifică odată cu producția sau cu volumul vânzărilor unei afaceri și includ: chiria, utilitățile, asigurările și salariile angajaților. Pentru companiile din sectorul eCommerce, taxele pentru dezvoltarea și întreținerea unui site web ar fi considerate, de asemenea, costuri fixe;
  • Costuri variabile. Acestea reprezintă cheltuielile asociate direct de producția de bunuri sau servicii și care cresc sau scad odată cu modificările volumului de producție. Costurile variabile includ materiile prime și forța de muncă pentru desfășurarea operațiunilor de afaceri;
  • Volumul vânzărilor. Acesta reprezintă numărul/cantitatea de bunuri sau servicii comercializate. Volumul poate fi numărat în cantități totale sau în funcție de numărul de unități de produs vândute.

Află mai multe despre indicatorii economico-financiari care contează în orice business.

Afacerile își pot calcula punctele de rentabilitate fie în termeni de valoare totală a vânzărilor (în moneda specifică), fie prin numărul de produse, denumite vânzări unitare.

  1. Vânzări unitare

Formula pragului de rentabilitate pentru determinarea numărului de unități de produs care trebuie vândute este:

Pragul de rentabilitate = costuri fixe totale / (prețul unitar al produsului – costuri variabile pe unitate)

Să ne gândim la următorul scenariu: să zicem că afacerea ta oferă un produs la un preț de vânzare de 200 de RON pe unitate. Costurile variabile pentru fiecare unitate de produs sunt de 100 de RON, iar costurile fixe calculate pe trimestru sunt de 5.000 de RON. Acest lucru înseamnă că pragul de rentabilitate pentru acel trimestru este de 5.000 RON / (200 RON – 100 RON) = 5.000 / 100 = 50.

Prin urmare, afacerea ta trebuie să vândă 50 de produse cu prețul de 200 de RON pentru a atinge pragul de rentabilitate pe trimestru. Dacă reușești să vinzi 51 sau mai mult, obții profit. În schimb, dacă vinzi 49 sau mai puține produse, vei avea parte de o pierdere.

Citește mai multe despre: Ce este profitul, cum îl calculezi și de câte tipuri este?

  1. Valoarea totală a vânzărilor

Pentru a determina pragul de rentabilitate pentru valoarea totală a vânzărilor, formula este similară, dar variază un numitor:

Pragul de rentabilitate = costurile fixe totale / (marja de contribuție pe unitate / prețul de vânzare pe unitate)

Marja de contribuție reprezintă diferența dintre prețul unui produs și costurile variabile pe unitate. Aceasta se referă la cât de mult contribuie fiecare unitate de vânzări de produse la profitul marginal al unei afaceri și rezultă suma după scăderea costurilor de producție.

De exemplu, un produs cu un cost variabil de 5 RON care este vândut cu 10 RON, are o marjă de contribuție de 5 RON (10-5). Un alt produs care se vinde, de asemenea, cu 10 RON, dar are costuri variabile de 7 RON, are o marjă de contribuție mai mică de 3 RON.

În formula de determinare a pragului de rentabilitate prin valoarea totală a vânzărilor, numitorul se numește raportul marjei de contribuție care înseamnă marja de contribuție împărțită la prețul unitar de vânzare.

Continuând cu exemplul de la formula trecută, să spunem că marja de contribuție a afacerii tale este de 100 RON (prețul unitar al produsului minus costurile unitare). Prin urmare, raportul marjei de contribuție este de 100 RON împărțit la 200 RON, adică 0,5.

Deci, rentabilitatea trimestrială pentru afacerea ta este: 5.000 RON / (100 RON / 200 RON) = 5.000 RON / 0.5 = 10.000 RON.

Vezi și: Ce este cifra de afaceri și cum se calculează.

Importanța cunoașterii pragului de rentabilitate

Așa cum am arătat în exemplele anterioare, există multe moduri în care analizarea pragului de rentabilitate poate avea impact asupra deciziilor de afaceri. Te poate ajuta să stabilești modul în care variabilele costurilor, prețurilor și cantităților vândute pot influența profitabilitatea.

1. Te ajută să determini prețul minim al produsului sau serviciului oferit

Dacă îți dorești ca afacerea ta să supraviețuiască și să se extindă, trebuie să câștigi mai mult decât cheltui. Acest lucru sună foarte simplu și logic, dar mulți oameni intră în afaceri fără să se gândească la prețul minim al produsului. Analiza pragului de rentabilitate necesită stabilirea prețului minim sub care nu ar trebui să scazi dacă vrei tot ce este mai bun pentru afacerea ta.

2. Te ajută să ții costurile sub control

Calcularea pragului de rentabilitate îți va cere să aduni toate costurile fixe și variabile ale afacerii. În acest sens, te poate ajuta să menții cheltuielile sub control și să nu le lași să preia conducerea asupra profiturilor. Analiza pragului de rentabilitate nu este un calcul unic, ci ar trebui efectuată periodic pentru o perspectivă mai bună asupra modului în care progresează întreprinderea.

3. Te ajută să obții o ofertă mai bună de împrumut

Dacă ai nevoie de un credit IFN pentru firme mici și mijlocii și dorești să ai cât mai multe șanse, este important să furnizezi analiza pragului de rentabilitate. De ce? Fiecare creditor are nevoie de o confirmare că împrumutul poate fi returnat cu ușurință.

Cu ajutorul unui împrumut de la Vitas îți poți dezvolta afacerea, investind în fiecare operațiune, pentru a crește și mai mult profiturile pe termen lung. Prin urmare, contractarea unui credit nebancar nu-ți va afecta fluxul de numerar, ci din contră.

Pragul de rentabilitate reprezintă un instrument simplu prin care antreprenorii pot estima profitabilitatea afacerilor lor. Prin înțelegerea modului în care funcționează, poți evalua mai ușor elementele politicii de prețuri care pot necesita ajustări pentru a oferi cea mai bună șansă posibilă de a obține profit.