Înființarea unei firme în România: Ghidul antreprenorului la început de drum

20 martie 2023

Te-ai decis că vrei să-ți deschizi o firmă, dar nu știi de unde să începi? Parcursul în lumea afacerilor poate să fie anevoios fără toate informațiile la îndemână. Tocmai de aceea am pus cap la cap un ghid informativ pentru toți antreprenorii la început de drum care doresc să-și deschidă o firmă în România.

De ce trebuie să ții cont înainte de înființarea unei firme?

Piața și concurenții
Majoritatea antreprenorilor petrec mai mult timp asupra produselor lor decât asupra cunoașterii concurenței. Dacă dorești să aplici vreodată pentru finanțare externă, potențialul partener va dori să știe ce diferențiază afacerea ta de cele existente. Dacă analiza de piață indică faptul că produsul sau serviciul oferit este deja saturat, încearcă să găsești o abordare mai diferită.

Efectuează o analiză SWOT. Prin această analiză vei afla care sunt punctele forte, punctele slabe, oportunitățile de dezvoltare și amenințările externe. Rezultatele îți vor permite să analizezi faptele despre modul în care produsul sau ideea de afaceri ar putea funcționa în piața existentă. De asemenea, te vor ajuta să iei decizii cu privire la direcția ideii de afaceri pe termen scurt și / sau mediu.

Redactarea planului de afaceri
Prin redactarea planului de afaceri, înțelegerea ideii de afaceri și atragerea unor surse de finanțare diverse sunt mult mai simple. În scrierea unui plan de afaceri bun, include următoarele secțiuni:

  • Rezumatul ideii de afaceri. Această secțiune descrie propunerea de afacere și evidențiază obiectivele companiei și metodele de realizare a acestora;
  • Descrierea companiei. Următoarea secțiune acoperă problemele pe care le rezolvă produsul sau serviciul oferit de afacerea ta;
  • Analiza pieței. Urmărește cât de bine este poziționată compania față de concurenții săi. Analiza de piață ar trebui să includă publicul țintă, dimensiunea pieței, rata de creștere, tendințele și o evaluare a mediului concurențial;
  • Planul de marketing. Acesta identifică funcționalitățile produsului sau serviciului oferit. De asemenea, în această secțiune, poți discuta despre cum urmează să-ți promovezi afacerea, câți bani vor fi cheltuiți pentru strategia de marketing și cât timp se așteaptă campania să dureze;
  • Planul financiar. Acesta este, probabil, nucleul planului de afaceri, deoarece, fără bani, businessul nu poate merge mai departe. Include un posibil buget împreună cu sursele de finanțare prevăzute, o eventuală situație a veniturilor, un bilanț și o situația a fluxurilor de numerar.

Tipul de entitate legală

Fiecare tip de entitate legală are caracteristici unice și trebuie ales în funcție de mai mulți factori, precum: industria din care vrei să faci parte, numărul de angajați preconizați, serviciile sau produsele oferite, capitalul social și obiectivele strategice de dezvoltare.

Dacă vrei să știi ce fel de firmă să-ți deschizi, trebuie să înțelegi care sunt cele mai comune și ce înseamnă fiecare:

  • Societate cu Răspundere Limitată sau SRL. SRL-urile sunt persoane juridice de capital, de drept privat, cu scop lucrativ și destinate să desfășoare acte comerciale. Un SRL poate fi înființat de cel puțin un asociat unic (antreprenorul însuși) și cel mult 50 de asociați secundari. De asemenea, pentru deschiderea unui SRL, ai nevoie de un capital social de minim 200 de lei;
  • Persoană fizică autorizată sau PFA. PFA-urile sunt un tip de întreprindere economică, diferită de o societate. Un PFA nu capătă statut de persoană juridică asemenea unui SRL, dar permite unui specialist într-un anumit domeniu să-și comercializeze serviciile în mod legal altor persoane fizice sau juridice care au nevoie de serviciul respectiv. De asemenea, modul de funcționare din punct de vedere legal al unui PFA este mult mai simplu decât în cadrul unui SRL: dacă ești un PFA, nu trebuie să ai decât o contabilitate simplă fără bilanț.
  • Societate pe acțiuni sau SA. SA se constituie prin contract de societate și statut și poate funcționa doar dacă există minim 2 acționari, care răspund numai până la concurența capitalului social subscris. Pentru deschiderea unei firme cu entitatea de tip SA, capitalul social minim este de 90.000 de lei. Societatea pe acțiuni este administrată de unul sau mai mulți administratori care sunt desemnați de către adunarea generală a acționarilor și care au mandat limitat.
  • Întreprindere individuală sau II. II-urile sunt, asemenea PFA-urilor, întreprinderi economice fără personalitate juridică înființate de un antreprenor persoană fizică. Față de un PFA, întreprinderea individuală poate angaja până la 8 salariați, persoane terțe, cu un contract individual de muncă încheiat și înregistrat în condițiile legii.
  • Întreprindere familială sau IF. IF-urile sunt, asemenea PFA-urilor, întreprinderi fără personalitate juridică, înființate de un antreprenor persoană fizică cu cel puțin încă un membru din familie sau mai mulți.

Pentru SRL-uri, PFA-uri, II-uri, IF-uri, Vitas România pune la dispoziție o serie de produse financiare nebancare care să asigure un buget stabil pentru înființarea firmei și dezvoltarea acesteia conform planului strategic de afaceri.

De notat: Accesul la creditare este diferit pentru fiecare entitate juridică în parte, deoarece modurile de funcționare din punct de vedere legal sunt diferite.
Punctul de rentabilitate
Înainte de finanțarea afacerii, trebuie să-ți faci o idee despre costurile de pornire.

Pentru a le determina, creează o listă cu toate bunurile fizice de care ai nevoie, estimează costul oricăror servicii profesionale la care va trebui să apelezi, determină taxele pe care urmează să le plătești pentru funcționarea legală și calculează costul spațiului de birouri sau al altor bunuri imobiliare. Adaugă în costurile de salarizare și alte beneficii, dacă este cazul.

Unele afaceri pot avea nevoie de ani de zile pentru a-și transforma operațiunile în profit, așa că este mai bine să supraestimezi costurile de pornire și să ai mai mulți bani la îndemână decât prea puțini. Experții recomandă să ai suficienți bani pentru a acoperi cel puțin șase luni de cheltuieli de funcționare.
Sursa de finanțare
Este posibil ca o întreprindere mică să fie nevoită să utilizeze o combinația de mai multe surse de capital. Ia în considerare câți bani sunt necesari, cât timp va dura până când afacerea ta îi va putea rambursa și cât de tolerant ești la risc. Indiferent de sursa pe care o utilizezi, planifică profitul.

Câteva idei de finanțare includ:

  • Linie de credit pentru afaceri de la Vitas România. Aplică pentru o linie de credit pentru afaceri, unde limita împrumutului și rata dobânzii se vor baza pe veniturile afacerii tale, scorul și istoricul de credit bun;
  • Finanțarea echipamentelor. Dacă trebuie să achiziționezi echipamente profesionale pentru afacerea ta, o poți finanța printr-un credit de la Vitas România;
  • Microcredit. Un microcredit de la Vitas România poate fi utilizat pentru capitalul de lucru, inventar, bunuri și mașini sau echipamente;
  • Granturi. Granturile sunt oferite pentru întreprinderile care promovează inovarea, creșterea exporturilor sau care se află în zone dezavantajate. Poți găsi granturile potrivite prin intermediul organizațiilor locale și regionale.

Află mai multe despre microgranturile oferite pentru IMM-uri fără angajați, PFA-uri și cabinete medicale.

Cât te costă și cât durează deschiderea unei firme

Costurile pentru deschiderea unei firme sunt diferite în funcție de tipul de entitate legală, numărul de asociați, capitalul social depus etc.

În mod normal, o societate comercială se înmatriculează în 3 zile lucrătoare de la data depunerii tuturor actelor la Registrul Comerțului. Pentru a eficientiza această procedură, asigură-te că ai toate documentele organizate într-un dosar cu șină și ți-ai pregătit bugetul pentru efectuarea plăților necesare.

Citește mai multe despre: De câți bani ai nevoie să începi o afacere.

Activitatea pe care vrei să o desfășori

De ce este importantă activitatea pe care vrei să o desfășori în deschiderea unei firme? Pentru că va trebui să alegi minim cinci coduri CAEN (pentru PFA-uri) pentru autorizarea serviciilor afacerii. CAEN este un acronim pentru Clasificarea Activităților din Economia Națională și este o clasificare statistică națională a activităților economice din România.

Stabilirea codului CAEN se face în momentul denumirii întreprinderii la Registrul Comerțului și reprezintă înmatricularea activității tale. Așa că, gândește-te bine la ce activitate vrei să desfășori și care este codul sau care sunt codurile CAEN anexate activității tale.

Unde va fi sediul firmei

Stabilirea sediului firmei este un alt lucru la care trebuie să te gândești și care este direct influențat de tipul de entitate legală și activitatea pe care vrei să o desfășori. Sediul firmei sau sediul social reprezintă adresa oficială a firmei și se stabilește la înființarea acesteia.

Pentru stabilirea sediului social, ai mai multe variante:

  • Spațiul personal, propria locuință;
  • Spațiu închiriat;
  • Cabinet de avocat.

Deși ai la dispoziție aceste variante, va trebui să te gândești la:

  • Ce costuri presupune folosirea spațiului;
  • Durata disponibilă pentru folosirea spațiului. De exemplu, după un an de la stabilirea sediului social la un cabinet de avocat, va trebui să-ți găsești un alt spațiu;
  • Cum și în cât timp vei primi corespondența firmei;
  • Care sunt regulile și restricțiile impuse de lege pentru stabilirea sediului social în cazul fiecărei entități legale.

În ce constă procesul de înființare al unei firme?

Pasul 1. Obținerea actelor necesare

Actele necesare pe care trebuie să le ai la îndemână pentru începerea procedurii de înființare a propriei firme sunt:

  • Actul doveditor pentru rezervarea numelui companiei;
  • Actul constitutiv;
  • Registrul fiscal al asociaților/ administratorilor în funcție de entitatea legală aleasă;
  • Actul de proprietate/închiriere/uzufruct/asociere în participație pentru sediul firmei;
  • Acordul asociației de proprietari dacă sediul social este stabilit în propria locuință;
  • Acordul vecinilor cu care împarți un perete dacă sediul social este stabilit în propria locuință;
  • Copii după actele de identitate ale asociaților/administratorilor;
  • Specimenul de semnătură al tuturor persoanelor implicate;
  • Dovada depunerii capitalului social la banca aleasă. Poți furniza o chitanță sau un extras de cont.

În funcție de tipul de entitate legală ales pentru înființare, actele necesare pot diferi, iar dosarul trebuie să conțină toate actele ce corespund tipului de companie ales.

La înregistrarea firmei, Oficiul Registrului Comerțului va emite un Certificat de Înregistrare, o încheiere ONRC privind înregistrarea societății și un certificat constatator în care sunt descrise obiectivele de activitate ale societății și prin care se confirmă înregistrarea declarației pe propria răspundere (fondatorii declară că își asumă responsabilitatea pentru desfășurarea legală a activității comerciale).

La înregistrarea firmei, Oficiul Registrului Comerțului va emite un Certificat de Înregistrare, o încheiere ONRC privind înregistrarea societății și un certificat constatator în care sunt descrise obiectivele de activitate ale societății și prin care se confirmă înregistrarea declarației pe propria răspundere (fondatorii declară că își asumă responsabilitatea pentru desfășurarea legală a activității comerciale).

Pasul 2. Obținerea autorizațiilor de funcționare

După înregistrare, orice tip de entitate legală are obligația de a-și obține autorizațiile de funcționare care diferă de obiectul de activitate a fiecărei afaceri în parte. Prin autorizarea funcționării se înțelege asumarea de către antreprenorul solicitant a responsabilității privitoare la legalitatea desfășurării activităților declarate.

Pasul 3. Obținerea ștampilei societății

Tot după înregistrarea firmei, trebuie să obții ștampila oficială a societății care te va ajuta mai departe să deschizi un cont bancar comercial – pentru firma ta.
Pasul 4. Deschiderea unui cont bancar
Ultimul pas în procesul de deschidere a firmei tale este deschiderea unui cont bancar.

Pentru acest procedeu vei avea nevoie de un set de documente, precum:

  • Actul constitutiv;
  • Încheierea ONRC privind înregistrarea firmei;
  • Certificatul de Înregistrare;
  • Certificatul constatator;
  • Cartea de identitate;
  • Specimenul de semnătură.

În același cont bancar deschis definitiv, poți primi și banii solicitați pentru creditul rapid pentru firme mici de la Vitas România în cel puțin 48 de ore de la trimiterea cererii.

Cum te putem ajuta noi?

Deschiderea unei firme pare un proces lung, complicat și pentru care trebuie să-ți asumi complet responsabilitatea, nu-i așa? Aici intervine ajutorul de la Vitas România!

Înainte de înființarea firmei
Știi că, înainte de deschiderea oficială a firmei prin înregistrarea acesteia la Registrul Comerțului, trebuie să pui cap la cap un plan de afaceri care să conțină toate informațiile despre firma ta, inclusiv obiectivele pe termen mediu și lung, publicul țintă, descrierea produsului sau serviciului, precum și sursa de finanțare aleasă. Noi te ajutăm cu un credit pentru finanțarea planului tău de afaceri! Așa poți începe cum se cuvine călătoria ta în lumea afacerilor.

După înființarea firmei
După ce te-ai pus pe picioare din punct de vedere legal și ți-ai început activitatea de ceva timp, trebuie să treci la pasul următor! Dezvoltarea afacerii este un proces continuu care te ajută să inovezi industria sau domeniul în care activezi și să le oferi clienților exact ceea ce au nevoie. Aceste lucruri îți aduc nu numai beneficii financiare, dar și notorietatea brandului. Pentru acest pas, noi venim cu un credit pentru dezvoltarea afacerii tale!

De asemenea, dacă ai o afacere în agricultură, poți alege un împrumut rapid de la Vitas România specific acestei arii de activitate – creditul pentru investiții în agricultură.

Orice ai alege sau oricare ar fi drumul tău în lumea afacerilor, Vitas România îți acoperă spatele din punct de vedere financiar!