Ce înseamnă insolvența și cum poate fi prevenită

11 aprilie 2023

Înțelegerea implicațiilor insolvenței te poate ajuta să iei decizii în cunoștință de cauză și să reduci la minimum impactul negativ.

  • Pentru proprietarii de afaceri, eșecul înseamnă sfârșitul companiei și alte potențiale repercursiuni juridice dacă procesele financiare nu sunt gestionate în mod corespunzător;
  • Pentru creditori, eșecul unei companii înseamnă un efort drastic de a vinde activele acesteia pentru a încerca să recupereze cât mai mult posibil din ceea ce se datorează;
  • Pentru angajați, o firmă în insolvență înseamnă pierderea locului de muncă și nesiguranța financiară, afectând, de asemenea, furnizorii sau orice afacere cu legături economice cu întreprinderea în cauză;
  • Pentru acționari, valoarea acțiunilor lor în companie este mult mai probabil să scadă și, în unele cazuri, este posibil să piardă întreaga investiție dacă întreprinderea este lichidată.

Având în vedere consecințele pe care trebuie să le suporte oricine are legătură cu o firmă în insolvență, acest ghid își propune să ofere o imagine de ansamblu cuprinzătoare a ceea ce înseamnă conceptul în cauză, ce provoacă insolvența și cum poate fi gestionată și prevenită.

Ce înseamnă insolvență?

Insolvența este un termen care descrie acel moment din viața unei întreprinderi când nu își mai poate îndeplini obligațiile financiare față de creditori pe măsură ce datoriile devin exigibile. Acest lucru poate conduce la proceduri legale de insolvență în care activele pot fi lichidate pentru a achita datoriile restante.

Dar, înainte ca o afacere aflată în insolvență să se implice propriu-zis în procedurile specifice, aceasta se va angaja probabil în acorduri informale cu creditorii, cum ar fi instituirea unor modalități alternative de plată. Instituțiile financiare sunt de obicei dispuse la aceste abordări deoarece doresc rambursarea, chiar dacă este întârziată.

Insolvența poate apărea din cauza unei gestionări defectuoase a bugetului companiei, a reducerii fluxului de numerar sau din cauza creșterii cheltuielilor.

Factorii care duc la insolvență

Există numeroși factori care pot contribui la insolvența unei companii.

Angajarea unei persoane care se ocupe de activitățile contabile sau de gestionarea resurselor umane în mod inadecvat poate contribui la insolvență. De exemplu, managerul contabil poate crea și/sau monitoriza necorespunzător bugetul companiei, ceea ce duce la cheltuieli excesive. Acestea se adună rapid, în special atunci când suma care iese din întreprindere este mai mare decât cea care intră.

Astfel de decizii de afaceri greșite pot duce în timp la insolvență.

Creșterea costurilor furnizorilor poate contribui, de asemenea, la riscul de insolvență. Atunci când o afacere trebuie să plătească mai mult pentru materiile prime și alte servicii, compania transferă costurile suplimentare în prețul pentru bunurile finale care merg către consumator. În loc să plătească prețul crescut pentru un produs, mulți consumatori caută alternative încât să cheltuie mai puțin pentru ceea ce au nevoie. Prin urmare, pierderea clienților duce la scăderea veniturilor companiei.

Unele companii pot intra în etapa de insolvență deoarece bunurile și serviciile lor nu evoluează în timp pentru a se potrivi nevoilor consumatorilor în schimbare. Atunci când consumatorii se orientează către alte companii care oferă o selecție mai largă și îmbunătățită de produse și servicii, afacerea ta pierde profituri dacă nu se adaptează la cererea pieței. Cheluielile ajung să depășească veniturile, iar facturile și alte datorii rămân neplătite.

Citește și: Ce mi se poate întâmpla dacă am garantat un împrumut și lucrurile merg prost.

Semne că afacerea ta poate intra în insolvență

Deși aceste semne nu sunt exhaustive sau definitive, pot fi văzute ca niște indicii care fac o companie să fie mai susceptibilă la insolvență.

  • Probleme legate de fluxul de numerar;
  • Creșterea datoriilor;
  • Impozite restante;
  • Dificultăți în asigurarea creditelor de afaceri și/sau liniilor de credit fie de la o instituție bancară, fie de la o instituție nebancară;
  • Întârzierea plăților către furnizori;
  • Scăderea vânzărilor;
  • Fluctuație mare de personal.

 

Cum poți preveni insolvența?

Există câteva obiceiuri solide pe care ai face bine să le adopți pentru afacerea ta în încercarea de a preveni insolvența. Nu aștepta până în momentul în care finanțele devin precare; începe cu aceste bune practici de la început pentru a oferi afacerii un drum lin către succes.

Începe cu planul de business

Dacă nu știi încotro te îndrepți, cum vei decide ce traseu de dezvoltare să urmezi? Cum vei știi când ți-ai atins obiectivele financiare și cum vei observa dacă te îndrepți în direcția greșită?

Un plan de afaceri este ca o hartă a succesului și fiecare întreprindere ar trebui să aibă unul solid. Știind unde vrei să ajungi și stabilind cum vrei face asta în detaliu, vei avea o imagine de ansamblu asupra fiecărui pas din dezvoltarea afacerii.

Actualizează și revizuiește constant proiecțiile fluxului de numerar

Nu există nimic care să ducă la insolvența unei afaceri mai repede decât să nu ai bani atunci când este necesar. Este complet neobișnuit ca finanțele unei întreprinderi să fie complet aleatoare; poți folosi informațiile din planul de business pentru a vedea ce nevoi de plată vor exista în viitorul apropiat. Cu aceste insight-uri la îndemână, vei putea construi o predicție destul de detaliată cum va arăta bugetul afacerii și ce poți face pe parcursul pentru a-l îmbunătăți.

De multe ori, antreprenorii la început de drum aleg să se bazeze pe un credit pentru start-up-uri sau pe o linie de credit pentru a-și deschide portița către dezvoltare și atragerea clienților (creșterea profitului). Să ai un credit nu înseamnă că automat că afacerea este insolventă. Să obții un credit de la Vitas România înseamnă să poți achiziționa echipamente noi, să poți rula plățile la furnizori, să poți achita salariile angajaților și să poți îmbunătăți produsul sau serviciul – toate aceste lucruri pentru a crește veniturile și să economisești din bugetul de afaceri.

Controlează managementul facturilor

O idee genială de afaceri nu ajută la plata facturilor și achitarea datoriilor până când banii nu se află în bancă și la dispoziția întreprinderii. Monitorizarea facturilor restante poate fi uneori puțin stresantă, dar cu siguranță mult mai puțin decât dacă ai intra în insolvență.

Dacă descoperi că mai multe facturi au început să depășească data scadentă la care trebuia să le achiți, ai putea lua în considerare un credit pentru decontarea facturilor pentru a reveni pe linia de plutire.

Recuperarea afacerii în urma insolvenței

Legislația modernă în materie de insolvență nu se concentrează pe lichidarea și eliminarea entităților insolvabile. Mai degrabă, își propune să remodeleze structura financiară a debitorilor, astfel încât să permită continuarea afacerii. Cu toate acestea, în unele jurisdicții, este o infracțiune pentru o companie să-și continue operațiunile după ce a fost în insolvență.

Restructurarea datoriilor este un proces care permite unei firme care se confruntă cu probleme în fluxul de numerar să își renegocieze datoriile pentru a restabili lichiditatea și a-i permite să-și continue activitatea. Procesul este gestionat, în general, de profesioniști în insolvență și restructurarea datoriilor. Este, de obicei, o alternativă mai puțin costisitoare și mai bună decât a intra în faliment.