Fundația Noi Orizonturi și VITAS România au lansat #Edulab
Un laborator de învățare pentru liceenii din mediul rural, care îi ajută să își dezvolte gândirea & abilitățile antreprenoriale. Programul este lansat de Fundația Noi Orizonturi împreună cu VITAS România, iar timp de 4 săptămâni, ghidați de experți și mentori, 45 de liceeni vor parcurge într-un program online toate etapele construirii unui proiect de antreprenoriat în educație, cu scopul de a sprijini copii mai mici din satul/comuna lor pentru a merge mai pregătiți la școală din septembrie.
Cei 45 de liceeni, organizați în 15 echipe de câte 3 persoane, vor parcurge etapele de mai jos, iar cele mai bune 10 echipe vor primi un premiu în valoare de 2000 de lei pentru implementarea ideilor câștigătoare.
Poiectele dezvoltate în timpul programului vor fi prezentate în fața unui juriu format din experți în domeniul antreprenoriatului și astfel se vor decide cele mai bune 10 idei de antreprenoriat în educație, ce vor fi premiate și sprijinite în implementare.
La ce provocare vor găsi soluții
Perioada COVID 19 a adâncit și mai mult inegalitățile în rândul copiilor prin faptul că școala s-a mutat în online la care nu toți copii au acces, astfel că mulți dintre ei au rămas în urmă cu scrisul/cititul/socotitul.
Prin intermediul acestui program, identificăm și implementăm soluții prin care voi, liceeni, puteți ajuta copiii din ciclul primar să fie mai bine pregătiți pentru a relua școala din septembrie.
Cine se poate înscrie
{{cta(‘a1608122-ca5f-4b57-b9b4-a203136fa40e’,’justifyright’)}}
Liceenii care locuiesc în mediul rural (chiar dacă studiază într-un oraș). Vă puteți înscrie în echipe de câte 3 persoane, sau vă puteți înscrie individual urmând ca noi să facem potrivirea în funcție de comunitățile din care faceți parte.
Înscrierile se fac în baza unui formular online, până la data de 14 iulie și vom selecta 45 de tineri, adică 15 echipe de câte 3 persoane. Fiecărei echipe i se va aloca un mentor care le va fi alături în partea de concepere și implementare a proiectului.
Timp necesar în medie 5 ore/săptămână după cum urmează:
- 2 ore/sesiune online în intervalul 09.00-11.00;
- 1 oră/ săptămână întâlnire cu mentorul.
- minim 2-3 ore de lucru în echipe înafara programului online pentru realizarea taskurilor.
Selecțiile se vor realiza pe baza următoarelor criterii. Este necesar ca liceenii:
- Să locuiască într-un sat/comună
- Să propună o idee/soluție realistă & inovativă pentru educația copiilor din satul lor
- Să își cunoască bine comunitatea/beneficiarii
- Să fie motivați și să își asume participarea pe toată durata programului (acordul părinților)
- Să fie dispuși să lucreze cu echipa sa și în afara porgramului online pentru implementarea task-urilor
- În cazul în care câștigă împreună cu echipa sa unul dintre cele 10 premii, să își asume implementarea proiectului.
Calendarul proiectului
Activitate | Perioadă |
Lansarea apelului de selecţie şi înscrierea grupurilor de tineri în proiect | 29 iunie- 14 iulie 2020 |
Selecţia celor 15 grupuri de tineri în proiect (3 elevi/echipă) | 17 iulie 2020 |
Desfășurarea programului online de antreprenoriat în educație & dezvoltarea proiectelor | 21 iulie- 12 august 2020 |
Eveniment public/online de pitch și jurizare a ideilor de antreprenoriat în educație | 13 august 2020 |
Implementarea proiectelor | 14 august – 14 septembrie |
Fii mentor pentru tinerii din sate!
Pentru a parcurge toate etapele programului, de la conceperea ideii de proiect până la implementare, tinerii au nevoie alături de ei de adulți dedicați care să îi inspire, să le dea încredere, să îi ajute să se organizeze și să ia decizii în echipă.
Astfel, pentru aproximativ 2 ore/săptămână, timp de 2 luni, mentorii ar trebui să se întâlnească cu echipa de liceeni delegată pentru:
- a le oferi sprijin în realizarea taskurilor din program, de la o săptămână la alta;
- a crea un proiect clar, fezabil, realist pentru comunitatea lor rurală;
- a le monitoriza evoluția și a-i mobiliza atunci când se blochează în crearea și implementarea proiectului;
- a-i ajuta să își pregătească discursul de prezentare în fața juriului
- a le fi alături în etapa de implementare a proiectului cu sfaturi & sugestii;
Cine poate fi mentor voluntar?
Rolul metorului este de a ghida, de a inspira, de a ajuta echipa să funcționeze, de a-i provoca pe tineri să gândească creativ și strategic și de a se asigura că proiectele pe care le gândesc sunt fezabile, realist de implementat într-o lună, cu efectepe termen mediu și lung.
Iată profilul potrivit:
- Persoane dornice să lucreze și să contribuie la educația tinerilor din mediul rural – dinamice, poate vorbi pe „limba” tinerilor;
- Disponibilitatea de a-și asuma provocări: provocarea de a fi alături de tineri pe tot parcursul proiectului și de a-i motiva/mobiliza atunci când este necesar, provocarea de a lăsa spațiu tinerilor fără a veni din start cu soluții (îi încurajăm să gândească, îi ajutăm cu sugestii după ce simțim că au explorat toate variantele), provocarea de a fi suport emoțional pentru tineri fără a judeca;
- Disponibilitatea de a aloca 2 ore pe săptămână pentru mentorarea tinerilor, atât în timpul desfășurării programului online (rezolvarea taskurilor săptămânale) cât și în implementarea efectivă a proiectului în cazul în care echipa se va număra printre câștigători;
- Experiență de lucru în echipe/de gestionare a echipelor – reprezintă un avantaj experiența anterioară de lucru cu tinerii;
- Reprezintă un avantaj experiența sau pasiunea în domeniul antreprenoriatului (poate explica ce înseamnă o strategie de marketing/promovare, cum se construiește un buget, cum ajungi la publicul țintă, cum gândești o soluție sustenabilă, cum identifici o nevoie reală) – mentorul poate apela și la alte persoane pe care să le invite în cadrul întâlnirilor cu echipa mentorată (experți pe domenii/teme specifice- mentorul nu trebuie să fie expert pe toate temele de mai sus);
- Reprezintă un avantaj disponibilitatea de a participa la întâlnirile din programul online facilitat de Noi Orizonturi;
Informații detaliate despre acest proiect regăsiți aici:
Recrutare mentori pentru liceenii din mediul rural la Edulab