Ikigai-ul in afaceri
Ce e ikigai-ul?
Ikigai este mai presus de toate un stil de viata care se straduieste sa echilibreze partea spirituala cu partea practica. Acest echilibru se regaseste la intersectia unde pasiunile si talentele converg cu lucrurile de care lumea are nevoie si este dispusa sa plateasca.
Japonezii spun ca toata lumea are un ikigai, o ratiune de a exista. Unii si l-au descoperit si sunt constienti de ikigai-ul lor, altii il au inlauntru, dar inca il mai cauta.
Ikigai este motivul pentru care ne trezim dimineata.
Din perspectiva antreprenoriala, ikigai este motivul pentru care suntem extrem de nerabdatori sa incepem o noua zi de activitate, determinati sa obtinem rezultatele asteptate. Daca este o corvoada, o obligatie, vom fi din ce in ce mai frustrati, mai nemultumiti si complet demotivati.
Ikigai-ul cuprinde 4 zone interconectate :
- MISIUNE – acel motiv pentru care ai decis sa iti deschizi afacerea, ajutand in acelasi timp si pe altii sa isi rezolve o problema
- PASIUNE – cand iubesti ceea ce faci
- PROFESIE – activitatea pe care o faci bine, care iti aduce un venit si te motiveaza sa mergi mai departe
- VOCATIE – chemarea ta, predispozitia spre o anumita activitate
Pentru a-ti descoperi Ikigai-ul, trebuie mai intai sa gasesti ceea ce te pasioneaza cu adevarat. Apoi, veti gasi mediul prin care poti exprima aceasta pasiune.
Steve Jobs este un exemplu fantastic al acestei idei. E usor sa te gandesti la Jobs ca la un titan al tehnologiei, dar asta ar fi insuficient. Jobs a fost un iubitor de arta fina, in primul rand. Steve colectiona ceramica japoneza realizata manual si era pasionat de detalii de design. Apple si Pixar au fost doar mediile sale alese de exprimare.
Pentru un antreprenor, afacerea este pur si simplu vehiculul prin care poate lua aceste pasiuni, ca sa le aplice la lucrurile de care lumea are nevoie, si sa reuseasca sa faca si profit din asta.
Cu alte cuvinte, pentru un antreprenor Ikigai-ul este propria lui afacere.
Ikigai este despre gasirea bucuriei, despre implinire si echilibru in rutina de zi cu zi a vietii.
Modelul ikigai poate fi adaptat si pentru a identifica cea mai potrivita si profitabila idee de afacere pe care sa o lansam.
In cazul în care antreprenorul se concentreaza doar pe a face bani, atunci consecintele pentru toata lumea, inclusiv antreprenorul, sunt susceptibile de a fi foarte negative. Cultivarea unei afaceri nu este niciodată la fel de simpla ca a face profituri pe termen scurt. Este nevoie sa ne uitam la imaginea de ansamblu si sa gestionam activele și resursele pentru a sprijini valoarea afacerii pe termen lung.
In acest context, ikigai-ul este un concept util si in lumea afacerilor.