Ce înseamnă antreprenor, ce face acesta și cum devii unul?
Antreprenoriatul este o cale profesională la care aspiră multe persoane orientate spre afaceri și poate fi un obiecti pentru persoanele din industria inovării. Acest domeniu este unul competitiv, iar orele lungi de muncă asiduă sunt cele care vor determina succesul sau eșecul ideii de afaceri.
Înțelegerea abilităților și responsabilităților relevante pentru a fi antreprenor poate fi de ajutor atunci când decizi dacă este o alegere validă pentru cariera ta. În acest articol, vom discuta despre ce înseamnă să fii un antreprenor, care sunt responsabilitățile cheie și revizuim pașii despre cum poți să intri în lumea afacerilor.
Ce înseamnă să fii antreprenor?
În termeni simpli, un antreprenor este o persoană care creează și gestionează o afacere. Acesta îți asumă adesea riscurile care vin odată cu intrarea în lumea afacerilor, dar și din care pot obține recompense eventual mai mari. Economiștii recunosc domeniul antreprenoriatului ca fiind o resursă esențială în producție.
Prin urmare, antreprenorii joacă un rol-cheie în orice economie, folosind competențele și inițiativa necesare pentru a anticipa nevoile și pentru a aduce idei noi pe piață. Din aceste considerente, antreprenorul este văzut ca un inovator, o sursă de idei noi, bunuri, servicii și/sau proceduri de afaceri.
Caracteristicile cheie ale unui antreprenor
Antreprenorii tind să fie harnici, inovatori și inventivi deoarece, la început, sunt singurii responsabili pentru succesul afacerilor lor. Dar, indiferent de cât de genială ar fi o idee de start-up, antreprenorii au nevoie de un set de abilități pentru a construi și a conduce o întreprindere de succes, inclusiv:
- Adaptabilitate. Dacă o idee nu funcționează, poate fi necesar să te adaptezi rapid și să găsești soluții noi;
- Abilitatea de a socializa și comunica. Crearea unei rețele de persoane (networking) care împărtășesc aceeași viziune te poate ajuta să-ți comercializezi noua afacere și să rămâi motivat și entuziast atunci când apar provocări;
- Capacitatea de a fi confortabil cu strângerea de fonduri și atragerea surselor de finanțare. Cu excepția cazului în care ai resursele necesare pentru a începe o afacere, va trebui să-ți petreci o sumă considerabilă de timp pentru a căuta o sursă care să-ți sprijine investițiile. Majoritatea antreprenorilor la început de drum evită obținerea unor credite pentru afaceri din frica de a se îndatora. Dar acesta nu este cazul. Creditele pentru start-up-uri sunt o modalitate excelentă de a-ți deschide drumul către dezvoltare și inovație în lumea afacerilor;
- Leadership / Abilitatea de a conduce. În calitate de fondator al afacerii, va trebui să iei decizii importante, să construiești și să gestionezi una sau mai multe echipe, în funcție de necesitate.
Află și când e bine să iei un credit pentru afacerea ta.
Ce face mai exact un antreprenor?
Antreprenorii dezvoltă, proiectează, produc și comercializează produse și servicii cu scopul final de a obține profit.
Deținerea propriei afaceri poate aduce împlinire oricărei persoane. Cu toate acestea, a fi antreprenor înseamnă să îți asumi mult risc și inițiativă – aspecte care vin la pachet cu o cantitate justă de stres și, uneori, demoralizare.
Deși construirea unei afaceri de la zero este acțiunea stereotipică ce definește un antreprenor, acesta poate alege și să cumpere sau să vină cu o idee nouă în cadrul unei afaceri existente sau chiar să preia o afacere de familie.
În toate aceste situații, responsabilitățile cheie ale unui antreprenor sunt:
- Inițiază și conduce activitățile de afaceri;
- Alocă atribuții angajaților;
- Anticipează schimbările din lumea afacerilor;
- Creează locuri de muncă;
- Identifică oportunități de afaceri;
- Îmbunătățește nivelul de trai al societății;
- Își asumă și reduce riscurile de afaceri;
- Construiește parteneriate strategice;
- Strânge capital pentru finanțarea ideilor și expansiunii;
- Digitalizează operațiunile de afaceri.
Cum poți să devii un antreprenor?
Pentru a deveni antreprenor, ia în considerare viabilitatea ideilor tale și cercetează dacă există alte afaceri care au urmat un curs similar. Odată ce ai întreprins acești pași, construiește-ți planul de afaceri, de la finanțare și până la dezvoltarea produsului.
Efectuează cercetări de piață
Ia în considerare următoarele întrebări pentru a te ajuta să afli mai mult despre propria afacere:
Ideea ta de business rezolvă o problemă a majorității/unui grup țintă?;
Cum arată competiția ta? Vei dori să faci o analiză a competitorilor și să determini dacă ideea ta este o nevoie pe care alții o au și ar fi dispuși să plătească pentru ea;
Cu ce tehnologii noi poți veni pe piață pentru a câștiga un avantaj competițional?
Construiește-ți o rețea (networking)
După ce ai stabilit că ideea ta se poate transforma într-o afacere de succes, concentrează-te pe construirea unei rețele cu persoane din același domeniu. Participă la evenimente de networking locale sau chiar naționale, conectează-te cu investitori, avocați și orice persoane care ar putea fi de ajutor pe parcurs.
Ia în considerare găsirea unui mentor care te poate ghida și îți poate oferi sfaturi pe măsură ce elaborezi detaliile operațiunilor afacerii.
Obține finanțare
În timp ce multe start-up-uri și IMM-uri se feresc de obținerea unui credit pentru afaceri, acestea își împiedică de fapt, creșterea sau chiar capacitatea de a rămâne pe linia de plutire. Împrumuturile pentru afaceri nu sunt destinate să inducă antreprenorii în datorii, ci să ofere următoarele oportunități:
- Ai posibilitatea să dezvolți afacerea și să îmbrățișezi inovația;
- Îți permite să crești inventarul;
- Poți recruta și angaja talente noi;
- Poți îmbunătăți fluxul de numerar (cash flow) al afacerii. Atunci când obstacolele stau în calea îndeplinirii obiectivelor de afaceri, vei avea nevoie de un sprijin financiar pentru a menține fluxul de bani, ceea ce îți va permite să continui strategiile de marketing, să crești conversia și să atragi noi clienți pentru a genera venituri;
- Poți depăși cu ușurință facturile neplătite;
- Poți actualiza / îmbunătăți echipamentele necesare pentru activitatea afacerii.
Dacă iei un împrumut, determină de ce tip de credit vei avea nevoie și care este valoarea plăților pe care ți-o poți permite. Adună toate documentele necesare cerute de creditor.
Asigură-te că aplici pentru creditul potrivit în funcție de afacerea ta și de situația ta financiară. Antreprenorii pot obține diferite tipuri de împrumuturi pentru afaceri de la Vitas România, cum ar fi linii de credit, credite rapide sau cu scop specific cum sunt creditele pentru decontarea facturilor și cele pentru îmbunătățiri locative.
Construiește și testează
Construirea și lansarea produsului minim viabil (în stadiile incipiente) te poate ajuta să implici primii clienți potențiali în validarea ideii de afaceri. Profită de acest lucru pentru a vedea ce funcționează și ce nu. Această fază de încercare este esențială pentru succesul pe termen lung al afacerii.
Utilizează feedback-ul primit prin testarea produsului pentru a lua decizii cu privire la progresul companiei. Reține că, la început, conceptul tău nu trebuie să fie perfect.
După colectarea datelor și implementarea modificărilor aferente rezultatelor testării, produsul și planul de afaceri ar trebui să fie relativ lustruite și direcționate către consumatorii vizați.
Acum că ai o mai bună înțelegere a ceea ce este nevoie pentru a deveni antreprenor, găsirea unei probleme care trebuie rezolvată este singurul lucru care ți-a mai rămas. Amintește-ți, soluția ta nu trebuie să schimbe dramatic lumea – trebuie doar să o îmbunătățească un pic. Restul se rezumă la muncă asiduă, încredere și angajament.