Ce este un plan de afaceri și cum să construiești unul de succes
Vrei să-ți deschizi o afacere, dar nu știi care este primul pas? Crearea unui plan de afaceri te va ajuta să ai o imagine clară asupra acțiunilor și obiectivelor pe care trebuie să le îndeplinești.
În acest articol, vom discuta despre ce este un plan de afaceri și cum să construiești unul de succes.
Ce este un plan de afaceri?
În termeni foarte simpli, planul de afaceri reprezintă un document scris menit să definească obiectivele de business și strategiile pentru a le atinge. De asemenea, prin redactarea planului de afaceri poți crea o hartă care să definească segmentele importante pentru succesul unei companii, cum ar fi financiare, operaționale și de marketing.
Acest document este important atât pentru afacere în sine, cât și pentru publicul extern și intern al companiei. De exemplu, un plan de afaceri este utilizat pentru a atrage investiții înainte ca o companie să fi stabilit un istoric de activitate. Prin urmare, poate contribui la asigurarea împrumuturilor oferite de instituțiile financiare bancare și nebancare.
În plus, un plan de afaceri poate servi pentru a menține echipa executivă pe aceeași pagină în vederea acțiunilor strategice pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite.
Deși acest document este util în special pentru afacerile noi, fiecare companie ar trebui să aibă la îndemână un plan de business. În mod ideal, planul este revizuit și actualizat periodic pentru a reflecta obiectivele care au fost îndeplinite sau care s-au schimbat pe parcurs. Uneori, acest document poate fi creat pentru o afacere stabilită care a decis să se reorienteze către o piață nouă.
Vezi și: Ce înseamnă antreprenor, ce face acesta și cum devii unul?
Ce trebuie să conțină un plan de afaceri?
Lungimea unui plan de afaceri poate varia de la o afacere la alta. În majoritatea cazurilor, acest document cuprinde între 15 și 25 de pagini.
Deși niciun plan de business nu este asemănător cu un altul, acestea conțin aceleași elemente:
- Rezumatul: Această secțiune prezintă informații despre companie, cum ar fi misiunea afacerii și orice detalii despre conducere, angajați, operațiuni și locație;
- Produsele și serviciile oferite: În această secțiune se pot prezenta produsele și serviciile oferite, incluzând informații și despre prețuri, durata de viață a produsului și beneficiile pentru consumatori;
- Piața: Orice afacere trebuie să cunoască industria în care dorește sau activează deja, precum și piața țintă căreia i se adresează. În această secțiune a planului, va trebui să detaliezi concurența și modul în care compania se încadrează în industrie, împreună cu punctele sale forte și slabe (analiza SWOT). De asemenea, va trebui să incluzi cererea preconizată a consumatorilor pentru produsele sau serviciile oferite;
- Strategia de marketing: Această secțiune descrie modul în care afacerea ta atrage și fidelizează baza de clienți, precum și modalitățile prin care intenționează să ajungă la consumatorii țintă. Aici va trebui să conturezi clar canalele de comunicare utilizate și planurile pentru campaniile publicitare și de marketing;
- Planul financiar: În această secțiune, ar trebui să incluzi planificarea și proiecțiile financiare ale businessului tău. Dacă vrei să-ți deschizi o afacere nouă, poți include obiective și estimări pentru primii ani, plus o descriere a potențialilor investitori sau creditului START-UP pe care dorești să-l obții. Dacă ai deja o afacere stabilită, poți include situația financiară, bilanțurile și alte informații în acest sens;
- Bugetul: Orice afacere, indiferent că este un start-up sau o companie cu vechime, trebuie să aibă un buget stabilit. Această secțiune ar trebui să includă costurile legate de personal, dezvoltare, producție, marketing și orice alte cheltuieli.
Vezi și: Ce este cifra de afaceri și cum se calculează.
Cum construiești un plan de afaceri de succes
Un plan de afaceri bine gândit și bine scris poate fi un „activ” foarte valoros pentru o companie. Deși nu există o modalitate corectă sau greșită de a redacta acest document, planul se poate încadra în două categorii: tradițional și modern.
Cum construiești un plan de afaceri tradițional
Planul de afaceri tradițional este cel mai comun. Acesta conține o mulțime de detalii pentru fiecare secțiune, așa cum le-am amintit în rândurile de mai sus.
Pentru a scrie un plan de afaceri tradițional, începe cu structura esențială: rezumatul, descrierea companiei, analiza pieței, descrierea produsului sau a serviciului, strategia de marketing, proiecțiile financiare și anexele (care includ documente și date care susțin secțiunile principale).
Cum construiești un plan de afaceri modern
Pe de altă parte, un plan de afaceri modern este bazat pe toate informațiile amintite, dar se prezintă sub o formă mai „subțire”, de obicei, într-o singură pagină.
Deși există o multitudine de șabloane pe care le poți utiliza pentru a scrie un plan de afaceri modern, indicat este să-ți creezi propriul model după principiile Business Model Canvas.
Business Model Canvas este un instrument de management strategic care îți permite să vizualizezi și să evaluezi periodic ideea sau conceptul de afaceri. Mai simplu, este un document de o pagină care conține nouă casete, fiecare reprezentând diferite elemente fundamentale ale unei afaceri.
Casetele prezintă informații despre:
- Publicul țintă;
- Relațiile cu clienții;
- Canalele de distribuție;
- Fluxurile de venituri;
- Activități-cheie;
- Resurse cheie;
- Parteneri cheie;
- Structura costurilor și cheltuielilor;
- Propoziție unică de vânzare.
Acest model este superior planului de afaceri tradițional care se întinde pe mai multe pagini, oferind o modalitate mult mai ușoară de a înțelege diferitele elemente cheie.
Cu acest tip de plan de afaceri poți aplica la concursul finanțat de Vitas România pe https://declaratiadeindependenta.ro/. În cadrul acestui concurs, ideea de business sau start-up-ul tău poate câștiga 25.000 de lei nerambursabili pentru îndeplinirea obiectivelor de înființare și dezvoltare. Vezi resursele aici.
Cele mai bune practici pentru construirea unui plan de afaceri de succes
Reține: Crearea unui plan de afaceri este crucială atunci când începi un business. Poți utiliza acest document pentru a-ți ghida deciziile și acțiunile și, în special, pentru a solicita finanțare de la Vitas România.
Ia în considerare aceste bune practici:
- Planul tău de afaceri ar trebui să evolueze pe măsură ce businessul tău se dezvoltă. Revizuiește periodic documentul pentru a actualiza secțiunile individuale sau pentru a explora noi direcții;
- Asigură-te că echipa ta a vizualizat planul de afaceri și se implică în îndeplinirea obiectivelor;
- Cere sfaturi din partea altor antreprenori sau din partea consultanților Vitas cu privire la planul de afaceri și caută orice oportunități pentru a consolida documentul.
Ești gata să-ți începi afacerea? Hai la Vitas România!